Soal-Soal Fisika/Listrik statis

Dari Wikibuku bahasa Indonesia, sumber buku teks bebas
Langsung ke: navigasi, cari

Gaya Listrik

F = k \times \frac{Q_{\text{1}} \times Q_{\text{2}}} {r^2}
besar k = 9 x 109


  1. Berapakah besar gaya antara muatan +25 coulomb dan muatan +16 coulomb di udara pada jarak 5 m?
  2. Jika muatan -30 mikrocoulomb didekatkan pada muatan -36 mikrocoulomb dengan jarak 50 cm di udara, berapakah gaya tarik menarik antar muatan? (1 coulomb=106 mikrocoulomb)
  3. Benda A bermuatan +18 mikro coulomb berada 30 cm di sebelah kiri benda B yang bermuatan -21 mikro coulomb. Ada benda C yang terletak 20 cm di sebelah kanan benda B. Akibat pengaruh dari benda A dan C, benda B mendapatkan gaya 18,9 N dengan arah ke benda A. Berapa besar dan apa jenis muatan benda C?
  4. Jarak antara muatan A dan B 10 cm dan jarak muatan B dan C 20 cm. Di A terdapat muatan listrik +3 mikro coulomb, B mempunyai muatan +4 mikro coulomb dan C mempunyai mutan +6 mikro coulomb. Tentukan besar dan arah gaya yang dialami oleh tiap benda!
  5. Pada segitiga sama kaki ABC terdapat muatan masing-masing +Q, -Q, dan -Q. Bila gaya listrik antara A dan B adalah F, maka gaya pada titik B adalah ...
  6. Dua buah muatan sama besar yang terpisah sejauh 8 cm menghasilkan gaya listrik 5,625 N. Besar masing-masing muatan adalah ...

Medan listrik

E = k \times \frac{Q} {r^2}

  1. Kuat medan listrik di suatu titik dalam medan listrik M adalah 4,5 x 104 N/C dengan arah menuju muatan. Jika titik itu berjarak 1 meter dari muatan M, tentukan besar dan jenis muatan listrik M!
  2. Pada benda L terdapat muatan listrik -49 mikro coulomb, sedangkan benda M bermuatan listrik +81 mikro coulomb. Jarak LM = 30 cm. Titik N terletak pada garis hubung LM sedemikian rupa sehingga kuat medan listrik di N=0. Dimanakah letak titik N?
  3. Kuat medan listrik di suatu titik dalam medan listrik X adalah 105 N/C. Berapa kuat medan sekarang jika besar muatan X dijadikan 5 kali semula dengan jarak dijadikan dua kali semula?
  4. Dua buah muatan A dan B masing-masing bermuatan +20C dan -45 C terpisah dengan jarak 15 cm. Jika C terletak antara A dan B sedemikian rupa sehingga kuat medan di C=0, maka letak C dari A adalah ...