Mitologi Yunani/Titan/Koios

Dari Wikibuku bahasa Indonesia, sumber buku teks bebas
Lompat ke: navigasi, cari
Coeus dalam komik New Teen Titans .

Coeus adalah salah satu daripada dua belas Titan putra Ouranos dan Gaia dan dia adalah dewa kecerdasan intelek dan pikiran yang ingin tahu. Namanya "Coeus" sendiri bermakna "pertanyaan" atau "bertanya".

Semasa Cronos menyerang Ouranos, Coeus telah membantunya bersama tiga Titan yang lain, (Iapetus, Crius dan Hyperion). Karena itu mereka berempat disebut sebagai empat pilar dunia dan Coeus melambang pilar utara dunia.Oleh sebab itu, dia juga dipanggil dengan nama lain iaitu Polus ("dari kutub utara").

Semasa Titanomchy berlangsung, Coeus memihak para Titan menentang para Olympians. Akibatnya, dia dikurung di Tartarus bersama Titan yang lain selepas mereka dikalahkan oleh para Olympians. Coeus menjadi gila semasa di Tartarus dan dia mampu memutuskan rantai yang merantainya. Dia cuba untuk melepaskan diri namun dia dihalang oleh Cerberus, anjing berkepala tiga.

Seperti kebanyakan para Titan, Coeus tidak memainkan peranan penting dalam mitologi dan hanya disenarai sebagai anggota para Titan namun keturunannya memainkan peranan yang sangat penting. Dia menikahi kakaknya sendiri, Phoebe dan menjadi ayah kepada Leto dan Asteria. Leto diperkosa oleh Zeus lalu melahirkan Artemis dan Apollo.

Coeus berperanan sebagai dewa poros syurga, yang menjadi pusat perputaran langit dan bintang. Dia juga kemungkinan adalah dewa orakel syurga, seperti juga istrinya Phoebe, yang merupakan dewi orakel bumi, manakala cucu mereka, Apollo, juga menjadi dewa yang menguasai orakel.