Mitologi Yunani/Titan/Okeanos

Dari Wikibuku bahasa Indonesia, sumber buku teks bebas
Lompat ke: navigasi, cari
Oceanus

Putra sulung Ouranos dan Gaia adalah Oceanus. Dia merupakan Titan yang menguasai seluruh samudera yang mengelilingi bumi termasuk lautan, sungai, tasik dan mata air.

Sama seperti kebanyakan saudaranya, Oceanus menikahi saudarinya sendiri iaitu Tethys. Hasilnya, Oceanus memperolehi 6000 anak, 3000 putra, kesemuanya adalah dewa-dewa sungai atau dikenali sebagai Potamoi, dan 3000 anak perempuan yang dikenali sebagai para Oceanid, nimfa laut.

Semasa perang Titan-Olympians tercetus, Oceanus adalah satu-satunya Titan pria putra Ouranos yang tidak bersekutu dengan para Titan. Selama perang berlangsung, dia dan Tethys tidak menyokong mana-mana pihak namun mereka berdua menjaga Hera seperti anak sendiri.

Menurut Homer dan Apollonius Rhodius, Oceanus merupakan ayah para dewa malah lebih tua daripada para Titan. Menurut Homer, para dewa dilahirkan dari Oceanus yang merupakan samudera purba. Dia adalah yang tertua di antara semua dewa, dan merupakan ayah para dewa. Manakala menurut Apollonius dalam karyanya Argonautica pula, dewi pencipta, Eurynome dilahirkan dari Oceanus dan dia menjadi penguasa alam semesta pertama dan menciptakan dunia seisinya.

Untuk informasi mengenai Oceanus sebagai dewa awal, lihat Protogonoi: Oceanus